کوتاه شده عبارت IT Infrastructure Library می باشد. ویا به عبارتی مدیریت کارآمد و بهترین روش و شیوه های مدیریت فناوری اطلاعات و نظارت بر زیرساخت است. هدف ITIL این است که به شما کمک کند تا کیفیت سرویس های IT را به گونه ای ارتقاء دهید که منافع مشتریان و منافع مربوط به حوزه کسب و کار، به یک اندازه تامین گردد.
مدیران IT ، تحلیل گران سیستم ها، تجزیه و تحلیل کنندگان کیفیت، مدیران سیستم، مدیران عملیات، مدیران پایگاه داده و به زبانی ساده هر کسی که به نوعی با مدیریت سرویس های IT در ارتباط است می تواند از این زیر ساخت بهره گرفته و از آن برای کمک به بهبود ارائه فرایند های سازمانی استفاده نماید. یک سازمان در حوزه فناوری اطلاعات با مدیریت خوب و با کنترل و مدیریت ریسک ها به سادگی می تواند زیرساخت ها را حفظ کند. بنابراین نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود بلکه به حوزه کسب و کار اجازه میدهد فعالیتهای خود را به طور موثرتری انجام داده و بهبود ببخشند.
برخی از مزایای ITIL
• افزایش میزان رضایت مشتریان و کاربران وابسته به سرویس های IT
• بهبود سطح دسترسی سرویس های IT
• افزایش میزان بهره وری و جلوگیری از کار اضافه
• کاهش هزینه ها
• نظارت ها بر اجرای بهتر و کامل فرایند ها
• بهبود و مدیریت استفاده از منابع
• بهبود و چابکی کسب و کار
• هماهنگسازی کسب و کار با IT
• کمک به فرآیندهای مربوط به تصمیم گیری با استفاده از بهینه سازی میزان ریسک
• بهبود ارائه خدمات
• ایجاد شرایط تغییر در کسب و کار
• بهینه سازی تجربیات
• تطبیق خدمات با نیازمندی ها
• ….
نقاط مرکزی ITIL نسخه سوم
• Service Strategy استراتژی سرویس
• Service Design طراحی سرویس
• Service Transition انتقال سرویس
• Service Operation عملیات سرویس
• Continual Service Improvement بهبود مداوم سرویس